'Doymak' için Posa Yiyoruz

'Doymak' için Posa Yiyoruz

'Doymak' için Posa Yiyoruz

Posa (lif), besinlerin bağırsak enzimleri tarafından   sindirilmeyen kısmıdır, yani vücudun süpürgesidir. Sağlıklı bireylerin günlük   posa alımının günlük 25-30 gr olması önerilmektedir. Lifler; Suda çözünen   lifler ve suda çözünmeyen lifler olarak 2 gruba ayrılır.

Suda çözünmeyen Posa; sellüloz, hemisellüoz ve lignin gibi liflerdir.

Suda çözünür Posa; pektik öğeler, sakızlar, oligosakkarit ve dirençli nişastalardır. Posa içeriği en yüksek doğal besin grubu baklagilllerdir. Bunun yanında kabuklu meyve, tahıl tahıl ürünleri, sebze ve meyvelerdir.

Diyet Posasının enerji yoğunluğunun düşük olması ve su çekici özelliğinden dolayı mide içeriğinin hacmini arttırır; bu sayede midenin boşalması geciktiği için bireyin yeme isteği azalmaktadır.

Posalı ve Sağlık İlişkisi incelendiğinde ;

  • Tip 2 Diyabet riskini azaltır.
  • Kötü Kolesterolü düşürmeye yardımcıdır.
  • İmmün sistemi güçlendirir.
  • Doygunluk hissi yaratır.
  • Konstipasyonu ( kabızlığı) azaltır.

 

Baklagiller:

Nohut, KuruFasülye, Mercimek, Barbunya,Nohut gibi kurubaklagillerin 1oo gr rında; ortalama 4.1- 6.3 gr lif bulunmaktadır. 1 tabak barbunya yemeği ( 200 gr kadar ) ortalama 12.8 gr posa içermektedir.

Tahıllar: Tambuğday unu,Yulaf ezmesi, Yulaf kepeği, bulgur, patlamış mısır, mısır unu yüksek oranda posa içeren tahıl gruplarına örnektir.

1 dilim beyaz ekmekteki posa miktarı; 0.9 gr iken; 1 dilim tam buğday unundan yapılmış ekmeğin posa miktarı ise 1.6 gr dır.

Yulaf ezmesinin 25 gr ında ; 1.4 gr posa vardır.

20 gr patlamış mısırda; 2 gr lif bulunmaktadır.

Sebzeler: Sebzelerin ortalama 100 gr miktarı ; 3 ila 6 gr posa içermektedir.

1 tabak bamya yemeği ortalama 10.2 gr ;

1 tabak taze bezelye yemeği 10.6 gr posa içermektedir.

Meyveler: Tunus Hurması, cennet hurması, elma, armut , ayva, incir posa içeriği yüksek meyveler arasına girmektedir.

Meyvelerin 1oo gr Miktarlarındaki Posa Miktarı

Meyve

Posa (gr )

Ahududu

6,7

Tunus Hurması

8,7

Ayva

4,9

Trabzon Hurması

3,0

Armut

2,6

İncir

 2,0

 

Uzman Diyetisyen Yasemin Yılmaz - Antalya